W SKRÓCIE:
Główne różnice pomiędzy silnikami TSI a wolnossącymi silnikami benzynowymi starszej generacji to:

1. Bezpośredni wtrysk paliwa – paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do cylindra (w takiej ilości jaka jest niezbędna do prawidłowej pracy auta w danej chwili) i dopiero tam mieszane z powietrzem,
2. Turbosprężarka odpowiedzialna za dostarczanie odpowiedniej ilości powietrza do silnika,
3. Wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie obrotów – już od 1500 obr./min.


Wysoka sprawność
Nowoczesne silniki TSI charakteryzują się wysoką sprawnością. Oznacza to, że oferują bardzo dobre osiągi przy ograniczeniu zużycia paliwa w porównaniu do silników wolnossących starszej generacji. Bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarka to dwa podstawowe elementy pozwalających na wzrost sprawności silnika.

Bezpośredni wtrysk paliwa.
W klasycznych silnikach benzynowych paliwo dostarczane do cylindrów jest wcześniej wymieszane z powietrzem. W silnikach TSI (tak jak i w nowoczesnych silnikach diesla) paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do cylindra i dopiero tam mieszane z powietrzem w odpowiedniej proporcji. Bezpośredni wtrysk paliwa pozwala ponadto na
zmianę ilości podawanego paliwa w ułamku sekundy. Do cylindrów wtryskiwana jest taka ilość benzyny jaka jest niezbędna do ich prawidłowej pracy w danej chwili. Dzięki tak precyzyjnemu dawkowaniu paliwa w silnikach TSI możliwe jest znaczne obniżenie zużycia paliwa w porównaniu do silników zasilanych wtryskiem pośrednim.

Zadania turbosprężarki

Rys. 1. Jak działa turbosprężarka? Spaliny (kolor czerwony) napędzają turbinę połączoną ze sprężarką tłoczącą powietrze (kolor niebieski) do cylindrów. Dlatego mówimy o silniku doładowanym, a nie wolnossącym.

Turbosprężarka odpowiedzialna jest za dostarczanie odpowiedniej ilości powietrza do silnika. Powietrze jest nie tylko zasysane, ale także wtłaczane do cylindrów poprzez wykorzystanie energii spalin. Większa ilość powietrza sprawia, że możemy podać więcej paliwa i silnik ma lepsze osiągi. Silniki z bezpośrednim wtryskiem są więc stworzone do pracy z turbosprężarką. Zalety bezpośredniego wtrysku i doładowania doskonale się uzupełniają. To właśnie dzięki połączeniu tych dwóch rozwiązań – moment obrotowy silnika dostępny jest w szerokim zakresie – już od 1500 obr./min. Wszystko to wpływa na znaczącą przewagę silników TSI nad tradycyjnymi silnikami wolnossącymi.

Rys. 2. Zakres obrotów użytecznych silnika TSI jest znacznie szerszy niż w silnikach wolnossących. Wysoka wartość momentu dostępna jest już przy 1500 obr./min.

TSI zmienia się jak chcesz
Silnik TSI ma dwa oblicza. Przy delikatnym obchodzeniu się z gazem, możesz osiągnąć zaskakująco niskie zużycie paliwa, a jeśli zaistnieje taka potrzeba, silnik zapewni Ci bardzo dobre osiągi. Przekłada się to zarówno na ekonomikę jazdy, ale też na komfort (niskie obroty to niski poziom hałasu) i bezpieczeństwo (wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie obrotów, znacząco skraca manewr wyprzedzania).